Ät rätt för optimal kondition och uthållighet

I golf är det otroligt viktigt att hålla koncentrationen och orken uppe i många timmar. En runda kan ta upp emot fem timmar och då gäller det att vara full laddad när man ger sig iväg.

Vad ska du då tänka på att få i dig innan en golfrunda? Jo, golf är ju ingen konditionssport på det sättet att du får puls och bör tänka på att äta något visst för att inte få håll eller liknande. Dock är det viktigt att få i sig sådant som håller dig pigg länge och därför avstå kanske snabba kolhydrater som ofta ger dig en topp och sen efter en timme är det värre än om du inte ätit över huvud taget.

Se därför till att äta långsammare kolhydrater, fett och proteiner som tar lite längre tid för kroppen att omvandla till energi. Detta gör att du får energin utspridd över ett längre tidsspann. En riktig portion husmanskost helt enkelt skulle vara perfekt.

Det är också viktigt att få i sig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver få i sig för att fungera korrekt, och sist men inte minst, mycket vatten. Man kan göra åt flera liter vatten på en golfrunda, är det dessutom varmt behöver man fylla på med vatten hela tiden.

Ett tips på vägen för att veta att man får i sig en middag som innehåller alla nyttigheter är att ta hjälp av en dietist, eller använda en välbalanserad matkasse som innehåller allt som kroppen behöver. De flesta leverantörer av matkassar erbjuder även speciella matkassar för speciella behov exempelvis LCHF, eller en mer aktiv matkasse med maträtter för med aktiva personer.

Hittar du inget som passar så finns det mängder med recept på nätet och dessutom guider till rätt råvara till rätt tillfälle.

Tänk nu på att äta rätt till nästa runda och slå lägre score!